Han ønsker at bekæmpe eksklusion ved at fremme dialog
Månedens opfindere: Seth Selleck
Innovation: Kortleg, More Than One Story
Ved hjælp af 50 forskellige spørgsmål får du chancen for at uddybe nye og gamle relationer. More Than One Story giver dig betingelserne for at lære nye sider af en anden person at kende gennem den simple metode: at lytte.
Seth Selleck arbejder som ungdomskoordinator i Simrishamn med problemstillinger relateret til interkulturel forståelse og integration. Han kommer oprindeligt fra USA, men har også boet i Frankrig, Italien og nu Sverige. Han beskriver selv sin opvækst som multikulturel og slår fast, at flere ville have gavn af at blive i sådanne sammenhænge. Seths personlige oplevelser som immigrant har gjort ham bevidst om, hvad eksklusion er, og på hvilke måder det faktisk påvirker dig som person.
Vil du skabe flere historier
Kortspillet More Than One Story handler om at bygge broer mellem mennesker i forskellige aldre, baggrunde og kulturer. Kortspillet inviterer til personlige historier, der har til formål at øge forståelsen og imødegå fordomme. Ideen fik Seth, da han lyttede til Chimamanda Ngozi Adichies foredrag The danger of a single story, som forklarede problemerne omkring integration, racisme og eksklusion. Hun beskrev de konsekvenser, der kan opstå, hvis folk kun hører én type historie om en gruppe eller et individ og dermed vigtigheden af at skabe flere historier og fortællinger.
- Efter jeg havde set foredraget, vågnede jeg midt om natten med konceptet til More Than One Story, fortæller Seth.
Seth samlede 50 forskellige spørgsmål, der uddyber samtalen og giver deltagerne mulighed for at åbne sig og dele tidligere erfaringer. Det var meget vigtigt at finde en række spørgsmål, der ville føre til dybere samtaler. Takket være projektets fokus fik Seth mulighed for at udvikle arbejdet med dækket i arbejdstiden, da dækket var noget, der senere kunne bruges indenfor forretningen. Processen tog seks måneder. Nogle af de originale spørgsmål blev brugt, mens andre blev skrottet.
- En af udfordringerne var at finde ud af, hvad produktet faktisk var. Hvad er budskabet? Det tog tre måneder at udvikle teksten på bagsiden af kortspillet. Logoprocessen tog også lang tid.
Da produktet var færdigt, og alle detaljerne var på plads, var reaktionen fra lokalsamfundet positiv. De blev hurtigt nødt til at trykke flere kort, end de oprindeligt havde regnet med.
- "Det var første gang, et projekt bare fløj af sted," siger Seth.
Det nye initiativ
Spillet bruges i dag af skoler, foreninger, kommuner men også af private ved sociale arrangementer som fester og middage. På trods af den brede udbredelse vil der ikke blive skabt en ny version af kortspillet. Der er dog allerede et nyt initiativ, som er tæt knyttet til More Than One Story. Initiativet hedder Face to Face og opfordrer til samtaler mellem mennesker i forskellige aldre, baggrunde og kulturer. Symbolet for Face to Face er en taleboble, hvor tanken er, at taleboblen åbner dørene for en samtale mellem to fremmede. Håbet er, at symbolet vil brede sig organisk og på sigt bidrage til et mere åbent og rummeligt samfund.
Seths råd til andre innovatører:
Tag din idé seriøst! Det er nemt at dræbe en idé, før den overhovedet er startet.Tal med andre mennesker om din idé og vær åben for feedback. Lær af deres reaktioner.
Lad ikke penge begrænse idéen. Find interessenter og partnere først, investorer kan komme på et senere tidspunkt.
Månedens opfindere: Seth Selleck
Innovation: Kortleg, More Than One Story
Ved hjælp af 50 forskellige spørgsmål får du chancen for at uddybe nye og gamle relationer. More Than One Story giver dig betingelserne for at lære nye sider af en anden person at kende gennem den simple metode: at lytte.
Seth Selleck arbejder som ungdomskoordinator i Simrishamn med problemstillinger relateret til interkulturel forståelse og integration. Han kommer oprindeligt fra USA, men har også boet i Frankrig, Italien og nu Sverige. Han beskriver selv sin opvækst som multikulturel og slår fast, at flere ville have gavn af at blive i sådanne sammenhænge. Seths personlige oplevelser som immigrant har gjort ham bevidst om, hvad eksklusion er, og på hvilke måder det faktisk påvirker dig som person.
Vil du skabe flere historier
Kortspillet More Than One Story handler om at bygge broer mellem mennesker i forskellige aldre, baggrunde og kulturer. Kortspillet inviterer til personlige historier, der har til formål at øge forståelsen og imødegå fordomme. Ideen fik Seth, da han lyttede til Chimamanda Ngozi Adichies foredrag The danger of a single story, som forklarede problemerne omkring integration, racisme og eksklusion. Hun beskrev de konsekvenser, der kan opstå, hvis folk kun hører én type historie om en gruppe eller et individ og dermed vigtigheden af at skabe flere historier og fortællinger.
- Efter jeg havde set foredraget, vågnede jeg midt om natten med konceptet til More Than One Story, fortæller Seth.
Seth samlede 50 forskellige spørgsmål, der uddyber samtalen og giver deltagerne mulighed for at åbne sig og dele tidligere erfaringer. Det var meget vigtigt at finde en række spørgsmål, der ville føre til dybere samtaler. Takket være projektets fokus fik Seth mulighed for at udvikle arbejdet med dækket i arbejdstiden, da dækket var noget, der senere kunne bruges indenfor forretningen. Processen tog seks måneder. Nogle af de originale spørgsmål blev brugt, mens andre blev skrottet.
- En af udfordringerne var at finde ud af, hvad produktet faktisk var. Hvad er budskabet? Det tog tre måneder at udvikle teksten på bagsiden af kortspillet. Logoprocessen tog også lang tid.
Da produktet var færdigt, og alle detaljerne var på plads, var reaktionen fra lokalsamfundet positiv. De blev hurtigt nødt til at trykke flere kort, end de oprindeligt havde regnet med.
- "Det var første gang, et projekt bare fløj af sted," siger Seth.
Det nye initiativ
Spillet bruges i dag af skoler, foreninger, kommuner men også af private ved sociale arrangementer som fester og middage. På trods af den brede udbredelse vil der ikke blive skabt en ny version af kortspillet. Der er dog allerede et nyt initiativ, som er tæt knyttet til More Than One Story. Initiativet hedder Face to Face og opfordrer til samtaler mellem mennesker i forskellige aldre, baggrunde og kulturer. Symbolet for Face to Face er en taleboble, hvor tanken er, at taleboblen åbner dørene for en samtale mellem to fremmede. Håbet er, at symbolet vil brede sig organisk og på sigt bidrage til et mere åbent og rummeligt samfund.
Seths råd til andre innovatører:
Tag din idé seriøst! Det er nemt at dræbe en idé, før den overhovedet er startet.Tal med andre mennesker om din idé og vær åben for feedback. Lær af deres reaktioner.
Lad ikke penge begrænse idéen. Find interessenter og partnere først, investorer kan komme på et senere tidspunkt.