Hun vil gerne have flere til at sidde på gulvet

Månedens opfindere: Sofie Otto
Innovation: Gulvstol FloorFred

I mange husstande er det ikke en naturlig del af hverdagen at sidde på gulvet. Det vil Sofie Otto lave om på. Hun brænder for at inspirere flere til at sidde på gulvet.

 

Sofies første barn kom til verden tidligere end forventet. Mere præcist otte uger for tidligt. Fødslen var turbulent og behovet for nærhed og tilknytning til ens førstefødte var en kendsgerning. Som nybagt mor blev Sofie i stigende grad interesseret i tilknytningsteori, og hvordan nærvær spiller en central rolle i børns udvikling.

- Efter en samtale med børnepsykolog Birgitta Knutsdotter Olofsson gik det op for mig, at magien sker på gulvet. Det er der, man skal møde barnet, siger Sofie.

Efter Sofie blev mor til to, stod det klart, hvordan børnenes behov var forskellige, men at fællesnævneren trods alt stadig var nærhed. Der var også tydelig forskel på, om Sofie sad i sofaen eller på gulvet.


- Det blev mere inkluderende at være på gulvet.

Den erkendelse var udgangspunktet for skabelsen af hendes innovation. Sofie ville finde en ergonomisk løsning, der gjorde det muligt at sidde på gulvet i længere tid og ville skabe et produkt, der hverken gik på kompromis med design eller holdbarhed. Sofie havde en innovationsrådgiver til at hjælpe hende, som til gengæld rådgav hende på et erhvervskursus, der viste sig at være en vigtig nøgle på innovationsrejsen.

Materialevalg og målgrupper

Et solidt researcharbejde omkring materialevalg og tekniske detaljer blev sat i gang, hvor både æstetik og ergonomi var væsentlige aspekter undervejs i processen.

- I starten brugte jeg meget tid på forskning i form af forundersøgelser om gulvadfærd. Jeg kontaktede en ergonom og tekstildesigner, og tog udgangspunkt i hvad jeg oplevede som et problem og hvilken type produkt, jeg manglede på markedet.

Minimalistisk, design og bæredygtigt blev nogle af nøgleordene. Gulvstolen ville både fungere som en interiørdetalje samt være et funktionelt møbel. Det var vigtigt, at materialet både var af god kvalitet og nemt at pleje.

 

- Hovedkollektionen er i genbrugsuld, som er både slidstærkt og hygiejnisk. Derudover kan materialet vaskes i vaskemaskine.

Selvom Sofie selv ser behovet for produktet blandt småbørnsforældre, er anvendelsesområderne for stolen talrige. Børnehaver, venteværelser hos lægen og yogastudier er nogle af de tiltænkte målgrupper. Selvom der findes lignende gulvstole på markedet, var ingen af de eksisterende stole en mulighed for Sofie. På trods af dette har hun bemærket et skift i markedet.

- Der er bæredygtige børneprodukter på markedet, hvis man gør sig umage med at kigge.

 

Sofie forklarer, hvordan lokal produktion og bæredygtighed skal være en hygiejnefaktor for virksomheder i dag, hvilket også bliver en del af brandingen. Med sine mange år i reklame- og kommunikationsbranchen understreger hun værdien af brandet. Kunderne skal få en fornemmelse med det samme.

 

Selvom gulvstolen endnu ikke er et etableret møbel i Norden, er Sofies håb, at flere vil indse den magi, der opstår, når man bevæger sig ned på gulvet. På den måde er FloorFred mere end bare en ergonomisk gulvstol – den muliggør en forandring i hverdagen.

Sofies råd til andre innovatører:

 Tal mere med andre. Succesfulde iværksættere er ofte hjælpsomme og villige til at hjælpe andre, så brug dit netværk.
 Det er nemt at føle sig ensom i processen. Det er derfor vigtigt at huske, at der er støtte og inspiration at hente – som regel fra dit nærmeste netværk. De sidder ofte på værdifuld viden.

Månedens opfindere: Sofie Otto
Innovation: Gulvstol FloorFred

I mange husstande er det ikke en naturlig del af hverdagen at sidde på gulvet. Det vil Sofie Otto lave om på. Hun brænder for at inspirere flere til at sidde på gulvet.

 

Sofies første barn kom til verden tidligere end forventet. Mere præcist otte uger for tidligt. Fødslen var turbulent og behovet for nærhed og tilknytning til ens førstefødte var en kendsgerning. Som nybagt mor blev Sofie i stigende grad interesseret i tilknytningsteori, og hvordan nærvær spiller en central rolle i børns udvikling.

- Efter en samtale med børnepsykolog Birgitta Knutsdotter Olofsson gik det op for mig, at magien sker på gulvet. Det er der, man skal møde barnet, siger Sofie.

Efter Sofie blev mor til to, stod det klart, hvordan børnenes behov var forskellige, men at fællesnævneren trods alt stadig var nærhed. Der var også tydelig forskel på, om Sofie sad i sofaen eller på gulvet.


- Det blev mere inkluderende at være på gulvet.

Den erkendelse var udgangspunktet for skabelsen af hendes innovation. Sofie ville finde en ergonomisk løsning, der gjorde det muligt at sidde på gulvet i længere tid og ville skabe et produkt, der hverken gik på kompromis med design eller holdbarhed. Sofie havde en innovationsrådgiver til at hjælpe hende, som til gengæld rådgav hende på et erhvervskursus, der viste sig at være en vigtig nøgle på innovationsrejsen.

Materialevalg og målgrupper

Et solidt researcharbejde omkring materialevalg og tekniske detaljer blev sat i gang, hvor både æstetik og ergonomi var væsentlige aspekter undervejs i processen.

- I starten brugte jeg meget tid på forskning i form af forundersøgelser om gulvadfærd. Jeg kontaktede en ergonom og tekstildesigner, og tog udgangspunkt i hvad jeg oplevede som et problem og hvilken type produkt, jeg manglede på markedet.

Minimalistisk, design og bæredygtigt blev nogle af nøgleordene. Gulvstolen ville både fungere som en interiørdetalje samt være et funktionelt møbel. Det var vigtigt, at materialet både var af god kvalitet og nemt at pleje.

 

- Hovedkollektionen er i genbrugsuld, som er både slidstærkt og hygiejnisk. Derudover kan materialet vaskes i vaskemaskine.

Selvom Sofie selv ser behovet for produktet blandt småbørnsforældre, er anvendelsesområderne for stolen talrige. Børnehaver, venteværelser hos lægen og yogastudier er nogle af de tiltænkte målgrupper. Selvom der findes lignende gulvstole på markedet, var ingen af de eksisterende stole en mulighed for Sofie. På trods af dette har hun bemærket et skift i markedet.

- Der er bæredygtige børneprodukter på markedet, hvis man gør sig umage med at kigge.

 

Sofie forklarer, hvordan lokal produktion og bæredygtighed skal være en hygiejnefaktor for virksomheder i dag, hvilket også bliver en del af brandingen. Med sine mange år i reklame- og kommunikationsbranchen understreger hun værdien af brandet. Kunderne skal få en fornemmelse med det samme.

 

Selvom gulvstolen endnu ikke er et etableret møbel i Norden, er Sofies håb, at flere vil indse den magi, der opstår, når man bevæger sig ned på gulvet. På den måde er FloorFred mere end bare en ergonomisk gulvstol – den muliggør en forandring i hverdagen.

Sofies råd til andre innovatører:

 Tal mere med andre. Succesfulde iværksættere er ofte hjælpsomme og villige til at hjælpe andre, så brug dit netværk.
 Det er nemt at føle sig ensom i processen. Det er derfor vigtigt at huske, at der er støtte og inspiration at hente – som regel fra dit nærmeste netværk. De sidder ofte på værdifuld viden.

Anmeldte produkter

Sofie Otto Sofie Otto
Gulvstol FloorFred Gulvstol FloorFred
Sid behageligt på gulvet med børnene
1375 kr
KøbInfo

Se flere indlæg

Nicoline Kinch
Nicoline Kinch
Olov Mattsson
Olov Mattsson
Elin og Magnus Holmgren
Elin og Magnus Holmgren
Jouni og Raimo Kautto
Jouni og Raimo Kautto
Jennie Josefsson
Jennie Josefsson
Malou Böhm
Malou Böhm
Log ind
Vælg land