Søstrenes unikke beskyttelse giver børn mere sikker leg
Innovatør: Sofie & Sarah Hellström
Innovation: Børnehue med hovedbeskyttelse OICAN
Denne måneds innovatører er søstrene Sofie og Sarah Hellström, som er grundlæggerne af OICAN og har udviklet en børnehue med hovedbeskyttelse, som sælges hos SmartaSaker. Det, der startede som en personlig udfordring, udviklede sig til en rejse mod at skabe diskret og effektiv beskyttelse af børns hoveder. Ved hjælp af tværfaglig ekspertise og en innovativ tilgang har Sofie og Sarah skabt et unikt beskyttelseskoncept, der bidrager til mere sikker leg og bevægelse.
I sommeren 2020 blev Sophies etårige søn diagnosticeret med en kronisk sygdom, der øgede hans risiko for at falde. Efter at have modtaget en ukomfortabel beskyttelsespude fra hospitalet begyndte Sofie at tænke på bedre løsninger. Hun indså hurtigt, at der var et væld af kropsbeskyttelse i sportsindustrien, men at det var svært at finde beskyttelse til hverdagsbrug. En diskret og behagelig overdækning, som ikke kun er til børn med særlige behov, men til alle børn, der kan lide at lege. Her så Sofie et tydeligt hul i markedet. Sofie, der er statskundskaber med fokus på bæredygtighed, og hendes søster Sarah, der er kandidat i sundheds- og adfærdsvidenskab, besluttede sig for at skabe en løsning. På trods af manglende erfaring i beskyttelsesmateriale- og beklædningsindustrien har de altid haft en iværksætterånd og været drevet af at løse problemer. Sammen satte de sig for at finde et krisecenter, der ville være effektivt, diskret og miljøvenligt.
De deltog også i et kursus arrangeret af den svenske kemikalieinspektion for at undgå skadelige stoffer, hvilket viste sig at være et smart træk. På trods af flere tests hos RISE fandt de ingen materialer, der opfyldte deres krav. Da en ekspert afviste deres idé, valgte søstrene at udfordre videnskaben. Med støtte fra Science Parks og Vinnova samarbejdede de med nogle af landets førende inden for materialeteknologi. Resultatet blev et unikt, giftfrit beskyttelsesmateriale, som tilbyder god stødabsorbering og kun er få millimeter tykt.
Hej Sofie! Kan du beskrive, hvad der gør hætten unik?
- Det, der gør hætten unik, er, at den indeholder et nyudviklet beskyttelsessystem, der er genanvendeligt, giftfrit og har god stødabsorbering, selvom det kun er 5 mm tyndt. De få muligheder, jeg kunne finde til min søn, var enten tykke og uhåndterlige eller tyndere, men de indeholdt en del kemikalier, som børn ikke bør udsættes for. Personligt er det bedste for mig at se, hvordan hætten gavner vores kunder. Vi får mange anmeldelser fra forældre, der har ledt længe efter sådan et produkt. Det er dejligt at se, hvilken ekstra værdi det giver dem i deres dagligdag, svarer Sofie.I har været på en spændende rejse, kan du fortælle os, hvad der har været mest udfordrende undervejs?
- En udfordring har været, at der ikke findes en standardiseret metode til at måle denne type produkt. Nu er produktet certificeret, og vi arbejder samtidigt på at udvikle en ny standardiseret testmetode, som er mere repræsentativ for vores produkt. En anden udfordring har været at øge offentlighedens kendskab til produktet. Styrken ligger i, at beskyttelsen er usynlig, men det er også vores akilleshæl – folk forstår ikke værdien, før de har følt og klemt på produktet, svarer Sofie
OICAN udvider sin målgruppe – fra børn til atleter og ældre
Produktet henvender sig til flere forskellige målgrupper, fordi faldskader er almindelige. Forældre til mindre børn samt børn, der har svært ved at sidde stille, er blandt dem, der køber produktet. Selv voksne har brug for beskyttelse, og hætten i størrelse large passer til dem. OICAN planlægger at udvide sin målgruppe og også at henvende sig til ældre.
Virksomheden har fået positive tilbagemeldinger fra fodboldspillere, der har prøvet beskyttelsen. Spillerne synes, at beskyttelserne er effektive, især ved hovedstød, som ellers kan være smertefulde, og med beskyttelsen på mærkede de ingen smerte. Næste skridt er at udvikle en af deres andre modeller, et pandebånd, med et mere sportsorienteret stof. En anden sportsgruppe, der kan have gavn af beskyttelsen, er kunstskøjteløbere, hvor nogle ikke bærer hjelm på trods af anbefalingen. Beskyttelsen kan give ekstra dæmpning, men det er vigtigt at understrege, at huen eller pandebåndet ikke erstatter en hjelm, men fungerer som et supplement med en dæmpende effekt.
Hvordan har reaktionerne fra omverdenen været?
– Responsen har været positiv. Vi har haft tæt kontakt med mange kunder gennem vores pilotstudier, hvor de har kunnet teste og udvikle produktet med det formål at forbedre det endnu mere. Dette har hjulpet os med at skabe et godt kundeforhold fra et tidligt stadium. Derudover får vi meget positiv feedback gennem anmeldelserne på vores hjemmeside, svarer Sofie.
Hvad er jeres fremtidsplaner?
– Vi har mange planer, blandt andet at tilbyde vores beskyttelsessystem separat. Vi er primært specialister i beskyttelsessystemet, ikke huer. Samtidig arbejder vi med et andet segment, hvor vi ser et klart behov for beskyttelsesudstyr. Mange tror, at vi kun fokuserer på børn og huer, men der sker meget mere bag kulisserne, svarer Sofie.
Hvordan kom I i kontakt med SmartaSaker?
– En af vores kunder anbefalede vores produkter til jeres indkøber! Jeg husker, at en kunde skrev til os: ”Det her er så godt! Det burde sælges hos SmartaSaker”, svarer Sofie.
Søstrenes tre tips til andre innovatører:
Udholdenhed er alfa og omega det er så let at give op. Du skal være både stædig og vedholdende for at få succes med at bringe et produkt på markedet.Det er vigtigt at tro på sig selv og lære ved at gøre. Derfor arbejder vi med dem, der har den ekspertise, vi mangler.
Lad ikke frygten styre vigtige beslutninger. Følg din mavefornemmelse, den leder dig normalt den rigtige vej.
Denne måneds innovatører er søstrene Sofie og Sarah Hellström, som er grundlæggerne af OICAN og har udviklet en børnehue med hovedbeskyttelse, som sælges hos SmartaSaker. Det, der startede som en personlig udfordring, udviklede sig til en rejse mod at skabe diskret og effektiv beskyttelse af børns hoveder. Ved hjælp af tværfaglig ekspertise og en innovativ tilgang har Sofie og Sarah skabt et unikt beskyttelseskoncept, der bidrager til mere sikker leg og bevægelse.
I sommeren 2020 blev Sophies etårige søn diagnosticeret med en kronisk sygdom, der øgede hans risiko for at falde. Efter at have modtaget en ukomfortabel beskyttelsespude fra hospitalet begyndte Sofie at tænke på bedre løsninger. Hun indså hurtigt, at der var et væld af kropsbeskyttelse i sportsindustrien, men at det var svært at finde beskyttelse til hverdagsbrug. En diskret og behagelig overdækning, som ikke kun er til børn med særlige behov, men til alle børn, der kan lide at lege. Her så Sofie et tydeligt hul i markedet. Sofie, der er statskundskaber med fokus på bæredygtighed, og hendes søster Sarah, der er kandidat i sundheds- og adfærdsvidenskab, besluttede sig for at skabe en løsning. På trods af manglende erfaring i beskyttelsesmateriale- og beklædningsindustrien har de altid haft en iværksætterånd og været drevet af at løse problemer. Sammen satte de sig for at finde et krisecenter, der ville være effektivt, diskret og miljøvenligt.
De deltog også i et kursus arrangeret af den svenske kemikalieinspektion for at undgå skadelige stoffer, hvilket viste sig at være et smart træk. På trods af flere tests hos RISE fandt de ingen materialer, der opfyldte deres krav. Da en ekspert afviste deres idé, valgte søstrene at udfordre videnskaben. Med støtte fra Science Parks og Vinnova samarbejdede de med nogle af landets førende inden for materialeteknologi. Resultatet blev et unikt, giftfrit beskyttelsesmateriale, som tilbyder god stødabsorbering og kun er få millimeter tykt.
Hej Sofie! Kan du beskrive, hvad der gør hætten unik?
- Det, der gør hætten unik, er, at den indeholder et nyudviklet beskyttelsessystem, der er genanvendeligt, giftfrit og har god stødabsorbering, selvom det kun er 5 mm tyndt. De få muligheder, jeg kunne finde til min søn, var enten tykke og uhåndterlige eller tyndere, men de indeholdt en del kemikalier, som børn ikke bør udsættes for. Personligt er det bedste for mig at se, hvordan hætten gavner vores kunder. Vi får mange anmeldelser fra forældre, der har ledt længe efter sådan et produkt. Det er dejligt at se, hvilken ekstra værdi det giver dem i deres dagligdag, svarer Sofie.I har været på en spændende rejse, kan du fortælle os, hvad der har været mest udfordrende undervejs?
- En udfordring har været, at der ikke findes en standardiseret metode til at måle denne type produkt. Nu er produktet certificeret, og vi arbejder samtidigt på at udvikle en ny standardiseret testmetode, som er mere repræsentativ for vores produkt. En anden udfordring har været at øge offentlighedens kendskab til produktet. Styrken ligger i, at beskyttelsen er usynlig, men det er også vores akilleshæl – folk forstår ikke værdien, før de har følt og klemt på produktet, svarer Sofie
OICAN udvider sin målgruppe – fra børn til atleter og ældre
Produktet henvender sig til flere forskellige målgrupper, fordi faldskader er almindelige. Forældre til mindre børn samt børn, der har svært ved at sidde stille, er blandt dem, der køber produktet. Selv voksne har brug for beskyttelse, og hætten i størrelse large passer til dem. OICAN planlægger at udvide sin målgruppe og også at henvende sig til ældre.
Virksomheden har fået positive tilbagemeldinger fra fodboldspillere, der har prøvet beskyttelsen. Spillerne synes, at beskyttelserne er effektive, især ved hovedstød, som ellers kan være smertefulde, og med beskyttelsen på mærkede de ingen smerte. Næste skridt er at udvikle en af deres andre modeller, et pandebånd, med et mere sportsorienteret stof. En anden sportsgruppe, der kan have gavn af beskyttelsen, er kunstskøjteløbere, hvor nogle ikke bærer hjelm på trods af anbefalingen. Beskyttelsen kan give ekstra dæmpning, men det er vigtigt at understrege, at huen eller pandebåndet ikke erstatter en hjelm, men fungerer som et supplement med en dæmpende effekt.
Hvordan har reaktionerne fra omverdenen været?
– Responsen har været positiv. Vi har haft tæt kontakt med mange kunder gennem vores pilotstudier, hvor de har kunnet teste og udvikle produktet med det formål at forbedre det endnu mere. Dette har hjulpet os med at skabe et godt kundeforhold fra et tidligt stadium. Derudover får vi meget positiv feedback gennem anmeldelserne på vores hjemmeside, svarer Sofie.
Hvad er jeres fremtidsplaner?
– Vi har mange planer, blandt andet at tilbyde vores beskyttelsessystem separat. Vi er primært specialister i beskyttelsessystemet, ikke huer. Samtidig arbejder vi med et andet segment, hvor vi ser et klart behov for beskyttelsesudstyr. Mange tror, at vi kun fokuserer på børn og huer, men der sker meget mere bag kulisserne, svarer Sofie.
Hvordan kom I i kontakt med SmartaSaker?
– En af vores kunder anbefalede vores produkter til jeres indkøber! Jeg husker, at en kunde skrev til os: ”Det her er så godt! Det burde sælges hos SmartaSaker”, svarer Sofie.
Søstrenes tre tips til andre innovatører:
Udholdenhed er alfa og omega det er så let at give op. Du skal være både stædig og vedholdende for at få succes med at bringe et produkt på markedet.Det er vigtigt at tro på sig selv og lære ved at gøre. Derfor arbejder vi med dem, der har den ekspertise, vi mangler.
Lad ikke frygten styre vigtige beslutninger. Følg din mavefornemmelse, den leder dig normalt den rigtige vej.